2012年8月1日星期三

Tamadun Indus

  • Tamadun Indus ialah Tamadun yang terawal di India.

  • Terletak di Lembah Indus yang disaliri oleh Sungai Indus

  • Juga dikenali sebagai tamadun Harappa bersempena dengan nama bandar utama dalam tamadun ini.

  • Tamadu Indus terletak di bahagian barat laut India.




Kerangka Masa
-Muncul pada sekitar tahun2500S.M, dan mula merosot pada tahun 1800 S.M.
-Faktor kehancuran tamadun ini masih belum jelas sehingga ini. Antara faktor yang dikemukakan ialah tamadun Indus diserang orang Aryan serta bancana alam seperti banjir, kemarau, dan gempa bumi.





Proses Pembentukan
-Penduduk yang hidup secara nomad wujud di bahagian barat laut India, iaitu hidup berpindah randah dan menyara diri dengan memburu dan mengumpul makanan. Mereka kemudian telah membentuk petempatan kekal di sepanjang Sungai Indus yang mempunyai tanah subur dan menyediakan sumber air.
-Kepandaian penduduk menyesuaikan diri dengan alam sekitar telah meningkatkan penghasilan pertanian yang membawa kepada pertambahan penduduk. Faktor-faktor ini telah menyumbang kepda perkembangan bandar.
-Dua bandarutama yang terbentuk di Lembah Indus ialah Mohenjo-Daro dan Harappa.
Lothal dan Sutkagen Dor pula merupakan bandar pelabuhan yang penting.





Ciri-ciri Tamadun Indus 
1. Petempatan Kekal
a. Pembetukan bandar terancang wujud. Bandarnya terbahagi kepda 2 bahagiandan dikelilingi oleh tembok.
b. Bahagianutama merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan yang menempatkan banguan pentadbiran, tempat mandi awam yang digunakan untuk upacara ritual dan pembersihan, dan tempat penyimpanan hasil pertanian.
c. Bahagian kedua ialah kawasan perumahan.
d. Bandar dirancang dengan rapi terutama dari sudut susun atur yang sistematik. Perancangan bandarnya dibantu oleh kemajuan ilmu geometri dan pembinaan, serta sumbangan Mesopotamia dan Mesir Purba.
e. Bandar-bandar disusun berasaskan blok-blok berbentuk segi empat dengan setiap blok dipisahkan oleh satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain, setiap bandar juga mempunyai sistem kumbahan yang terancang.
f. Jalan perhubungan bandar-bandar ialah jalan raya dan sungai.
 
 

2. Organisasi Sosial 
a. Maklumat dan sumber temtang organisasi sosial tamadun ini adalah tidak jelas.
b. Jumpaan arkeologi membayangkan masyarakat di Lembah Indus terbahagian kepada 2 golongan, iaitu golongan atasan dan bawahan.
c. Pendeta mempunyai kuasa dan pengaruh yang besar dalam mengawal aktiviti masyarakat terutama yang melibatkan kegiatan keagamaan. Golongan bawahan memberikan ketaatan kepada golongan pendeta atas dasar keagamaan ini. Oleh sebab tiada bukti tentang kewujudan raja, maka sejarawan berpendapat bahawa tampuk pemerintahan dipegang oleh pendeta.
d. Petani menjalankan aktiviti pertanian dan menyalurkan sebahagian daripada hasil tersebut kepada pihak berkuasa.
e. Golongan buruh menjalankan kerja perburuhan seperti menjaga kebersihan bandar, membina tembok di benteng, dan membina terusan.



3. Pengkhususan Pekerjaan 
a. Masyarakat ini menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi seperti perdagangan, pertukangan, dan pembuatan.
b. Aktiviti perdagangan secara khusus menbabitkan perdagangan luar termasuklah dengan Mesopotamia. Hubungan dagang antara kedua-dua tamadun dapat dibuktikan melalui penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia.
c. Penanaman seperti menanam makanan (barli, kacang dan sebagainya) dijalankan.
d. Artisan-pembinaan dan penghasilan barangan logam dan barangan tembikar.



4. Agama 
a. Bukti kewujudan amalan agama penemuan patung dan ukiran yang mempunyai unsur keagamaan.
b. Patung proto-Siva : menunjukkan seorang duduk bersila dengan stail yoga dan terdapat tiga tandik di kepalanya yang melambangkan Dewa Brahma, Vishnu, dan Siva. Kewujudan objek ini menjadi sangat penting terutama dari sudut perkaitannya dengan agama Hindu Kemudiannya.
c. Masyarakat Indus juga mempercayai Tuhan Ibu. Ia dipercayai telah diwarisi daripada kebudayaan yang lebih awal kerana kepercayaan terhadap Tuhan Ibu turut berlaku dalam Masyarakat yang mendiami Mesopotamia, Asia Kecil, Syria dan Palestin.



5. Sistem Tulisan  
a. Tulisan berbentuk piktograf. Namun, sehingga hari ini, tulisan tamadun Indus masih lagi menjadi misteri dan masih belum dapat ditafsirkan.





Sumbangan Tamadun Indus 
1. Antara sumbangan utama tamadun ini termasuklah dalam bentuk keupayaan serta kebolehan masyarakat Lembah Indus mengeksploitasi kelebihan yang mereka miliki untuk memudahkan kehidupan mereka hingga akhirnya menjadi asas kepada perkembangan tamadun.


2. Bandat terancang seperti Mohenjo-Daro dan Harappa
- Gabungan kepakaran tentang ilinu geometri, kesenian, matematik sangat diperlukan.
- Pemahaman geometri hasil daripada pertembungan tamadun Indus dengan tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba telah membolehkan perancangan bandar disusun bentuk segi empat yang diikuti oleh jalan raya yang lurus.
- Mutu bahan binaan turut ditingkatkan. Masyarakat Indus tidak hanya bergantung pada panas matahari untuk membuat batu bata daripada tanah liat, tetapi juga melalui pembakaran dengan suhu yang tinggi.
 

3. Sifat keterbukaan tamadun Indus dengan berhubung dengan lain telah membolehkan kedua-dua belah pihak memperoleh manfaat dalam bentuk pertukaran teknologi dan sebagainya.


4. Tamadun Indus telah menujukkan kedamaian dan keamanan ialah tunjung kepada kekuatan sesebuah bangsa unruk mencapai kemajuan dan kecemerlangan.

21 条评论:

  1. 此评论已被作者删除。

    回复删除
  2. xie xie
    sui ran wo form1, dan shi yi jing xue dao le

    回复删除
  3. 此评论已被作者删除。

    回复删除
  4. Muncul pd 2500 SM dn mula merosot pd 1800 SM?? Knp kerangka masa dia mengundur??

    回复删除
  5. Memang the best la chapter ni,aku belajar banyak tamadun skali satu habuk pun tak masuk exam

    回复删除